EUREX Železnice v Zittau

16.09.2013 Tisknout

Členové pracovní skupiny EUREX Železnice se sešli dne 6. srpna 2013 v Žitavě. 

Bod 1 Infrastruktura železnice Zittau - Hrádek

Pan Pfeiffer informoval o tom, že stav železničního úseku mezi Zittau und Libercem není uspokojivý, hrozí dokonce jeho uzavření. Vznikla tak naléhavá potřeba, aby byla tato záležitost projednána na vládní úrovni všech 3 států.

Problémy Německé spolkové ministerstvo zná. Jeho zástupci si totiž místo osobně prohlédli a byli překvapeni, že navzdory špatné infrastruktuře (armáda provedla poslední opravu polského železničního úseku v roce 1977) přeprava stále ještě funguje. Z těchto důvodů bylo kontaktováno polské ministerstvo infrastruktury, které poukazovalo na to, že chybí platná smlouva (dohoda mezi polskou a českou stranou byla vypovězena). I přesto bude německá strana pokračovat v jednání s polským ministerstvem infrastruktury.
Na polské straně jsou místním orgánům tyto problémy známy.

Německý ministr dopravy se na počátku roku 2013 sešel s českým ministrem dopravy a projednali dvě následující řešení:
- Třístranná státní smlouva (trojstranně podepsaná / investice ve výši ca. 2,5 Mill. EUR)
- Investici rozdělit do navýšené sazby za průjezd

Jednání ke zvýšení průjezdového tarifu polská strana odmítla (důvod: chybějící smluvní ujednání).

Navzdory špatné infrastruktuře existují dlouhodobé smlouvy s dopravními společnostsmi (např. Trilex do r. 2020). Prověřuje se proto refinancování investic prostřednictvím dlouhodobých smluv.
Na infrastrukturní náklady získají PKP a PLK ročně 700.000 EUR.

Pro Zittau je železniční spojení velmi důležité a proto musí být stabilně využíváno. Strukturální problémy v daném železničním úseku jsou místním institucím na polské straně známy. O zastávku na polské straně "Porajów" je ale zájem Poláků proměnlivý.
V případě opravy železniční trati by mohla rychlost být zvýšena na 80 km/h.

Třetím řešením by byl pronájem tratě německé a české straně a tím řešení infrastrukturních problémů přeneseno na nájemce.

Z německého pohledu je vyřešení tohoto problému stále v nedohlednu. Jasné však je, o co více bude řešení problémů provázáno, o to větší právní problémy lze očekávat (např. v zahraničí nelze investovat).

Česká strana navrhla uspořádat ve čtvrtém čtvrtletí konferenci pro zástupce všech tří stran s cílem, smlouvu a modernizaci zafinancovat z dotačních prostředků.
Pan Liška z Libereckého kraje bude usilovat o odsouhlasení tohoto záměru s polskou stranou. Snažit se bude o převod tratě z centrální vlády na vojvodství. Problémem této trati však je, že takto převedeny mohou být pouze tratě, které se již nepoužívají. Lepší by proto byl pronájem trati české straně a na základě smlouvy by mohla polská strana počítat s příjmy za pronájem i nadále.

Top 2 Elektrifikce železniční tratě Dresden-Görlitz
Na polské straně se plánuje elektrifikace až po Węgliniec. Maršálkův úřad zdůraznil, že ještě chybějící části až k hranici by se mohly realizovat v blízké budoucnosti, pokud ale německá strana zabezpečí elektrifikaci tratě z Görlitz do Drážďan.
Pan Pfeiffer informoval o usnesení 2013/14 na německé straně:
- finanční prostředky na plánovanou trať jsou zajištěny
- dne 10.07.2013 se k této záležitosti uskutečnilo jednání Saského ministerstva hospodářství s firmami ZVON a VVO
- spojení východ-západ bylo uznáno jako významné a ministerstvo ho podporuje.

Pan Mehnert se vyjádřil ke klíčovům bodům následovně:
- Kontakty na polskou stranu jsou dosud nejasné, pro potřeby rychlého přeshraničního sladění jsou však nezbytné. Plánovaná příprava by měla být dokončena v příštím roce.
- Polská strana bude elektrifikovat svou trať až k hranici, elektrifikaci tratě pak od Görlitz zajistí německá strana (reálná varianta, vyšší kvalita tratě Dresden-Wrocław, dálkový vlak by jezdil ve 2 hodinových intervalech).
Polská strana bude usilovat o elektrifikaci tratě Warschau-Wrocław-Dresden.
Německá strana by měla usilovat o zahrnutí tratí Dresden-Görlitz, Dresden-Kamenz a Dresden-Zittau do plánů.
Německá strana podpoří polskou stranou. "Služby" by až do vyjasnění podmínek elektrifikace na polské straně měly být dále rozšiřovány.
Pan Dinkel upozornil na dva různé systémy elektrického proudu. Vlaky se dvojím systémem elektrické energie potřebují jednoho vlastníka.
Polská strany vysvětlovala:
- Elektrifikace nákladní dopravy bude ukončena pravděpodobně příští rok.
- Otevřené je, jak má být vybudováno připojení mezi Zgorzelcem a Görlitz (podle Úřadu maršálka má být hotové v letech 2015/2016).
- Trať mezi Lubańí a Węglincem bude rekonstruována a měla by pak být převedena na wojwodství.
- Na polské straně existuje homogenní vlastník tratě.
- Polská strana doufá, že investici bude možné finančně zajistit z prostředků EU.

Top 3 Zpráva k projektům (DE/CZ a DE/PL)

K nové mezinárodní železniční trati mezi Libercem-Rumburkem-Sebnitz-Bad Schandau-Dĕčínem byla zpracována studie. Tento záměr podporuje Liberecký kraj.
Cíll: Propojení tratí a vyhnout se jejich překrývání
Otevřené je prozatím spojení mezi Rumburkem a Seifhennersdorfem.
Výhody:
- pokrytí potřeby spojení mezi Libercem-Varnsdorfem-Rumburkem
- nárůst poptávky po připojení Šluknovského výběžku
- Podmínka dvou nových zastávek ve Varnsdorfu (dokončení ještě v roce 2013 / turisticky zajímavé)

Kvůli geologickým podmínkám této oblasti budou na české straně prověřovány tři trasy.

Německá strana / ZVON se bude co nejdříve zabývat požadavky starostů. Pro rozvoj dopravy v Seifhennersdorfu by měla být zpracována koncepce, jejíž stěžejní součástí budou ekonomické parametry a provoz infrastruktury. Je nutné vybudovat propojení tratí, spíše je znovu oživit.

Německo-polský projekt "Śnieżka" (Analýza provozu z pohledu turistiky) ukončen v r. 2013.

Projekt "Luban" obsahuje dopravní plánování a investic. Nástupiště č. 5 v Liberci a zastávky v Mittelherwigsdorfu a Altvarnsdorfu by měly být dokončeny v r. 2013, příp. v r. 2014.

V plánu je oživení tratě mezi Polskem a Jindřichovicemi. Realizace je však nejistá (žádný požadavek na české straně).

Dokončena je vzájemně odsouhlasené česko-polská Strategie Euroregionu Nisa. Podporu železniční dopravy však nevidí optimisticky.

Bod 4 Ostatní

PKS Zgorzelec ukončil svůj provoz, ZVON proto bude muset pro naplnění smlouvy Nisa-Ticket hledat jiného partnera.

Na sítě PKs je vypsáno výběrové řízení pro soukromé dopravce (problém - rozpad sítě).
Zadání zakázky "Ostsachsennetz/Síť východního Saska" nyní leží u Saské komory pro udělení zakázek. Lze očekávat podmínky.

Versammlungsleiter / jednání vedl
Hans-Jürgen Pfeiffer
Geschäftsführer ZVON

Zapsala: Dagmar Kirchner

 

Zpět na seznam zpráv