EUREX Statistika v Jelení Hoře

05.06.2012 Tisknout

Pracovní skupina EUREX Statistika se sešla na svém dalším jednání dne 23. 5. 2012 v Jelení Hoře. Účastníky jednání přivítal p. S. Banaszak. Předmětem jednání bylo projednání plánu společných akcí na rok 2012. Pro tento rok tak byly stanoveny následující společné práce:
• Materiál „Ceny a příjmy v ERN
• Okresy ERN - internetové tabulky
• Výsledky zemědělského šetření v ERN
Poté byl dohodnut harmonogram plnění výše uvedených úkolů.
Publikace Ceny a příjmy je v Polsku velmi žádaným materiálem, a to jak ze strany novinářů v Jelení Hoře, tak novináři ve Wroclawvi, připomněl p. S. Banaszak.
P. Banaszak představil materiál na téma nezaměstnaní v polsko-česko-německém pohraničí , který polská strana vypracovala ve spolupráci s pracovními skupinami příslušných úřadů práce v Polsku, Německu a České republice. Za spolupráci při poskytnutí dat poděkoval také zástupcům všech stran pracovní skupiny Statistika. K prezentaci této problematiky využívá ukazatele jako např. počet evidovaných uchazečů o zaměstnání, míra registrované nezaměstnanosti, uchazeči o zaměstnání podle délky nezaměstnanosti a podle věku. Porovnání probíhá na úrovni krajů a okresů jednotlivých zemí. 
Členové EUREX si dále vyměnili informace o metodických postupech v rámci Sčítání lidu, předběžné a definitivní výsledky na jednotlivých stranách ERN.
Sčítání 2011 bylo na polské straně provedeno podle zcela jiné metodiky než sčítání předchozí. V rámci sčítání se však „představily" i další novinky: Z velké části se využívalo administrativních zdrojů dat (registry, rejstříky apod.), chybějící údaje byly doplněny. Při takto nastaveném sběru dat bylo možné posoudit kvalitu administrativních zdrojů. Další odlišností od minulého sčítání byla absence papírových formulářů - místo nich využívali sčítací komisaři tzv. mobilní terminály. Došlo tak nejen k úspoře materiálu (papíru), ale také pracovní síly. Zatímco v roce 1991 bylo třeba 200 000 komisařů, v roce 2011 si akce vyžádala jen 20 000 pracovníků. Součástí mobilních terminálů byly také mapy - každý byt či dům byl zaznamenán pomocí GPS bodů, automaticky tak došlo k aktualizaci katastrálních map. Díky tomuto systému bylo zjištěno, že původní katastrální mapy neodpovídají současnému stavu (např. byla odhalena řada domů postavených bez stavebního povolení).
V rámci sčítání fungovaly 3 metody sběru dat:
• Sčítání přes internet - tuto metodu podle předběžných výsledků využilo 13,3 % osob,
• sčítání přes telefon - tento způsob sběru dat prováděli pracovníci statistického úřadu, kteří obvolávali osoby, na které měli telefonický kontakt,
• sčítání prostřednictvím sčítacích komisařů (viz výše).
Základ sčítání tvořil okruh otázek, který byl v rámci Evropské unie jednotný. K tomuto základnímu okruhu byly přidány další dobrovolné otázky. „Statistici" se tak obyvatel např. ptali na jejich náboženské vyznání, národnost, ale také např. na to, zda mají v rodině zdravotně postiženého člena, zda a kdy ženy (určitého věku) plánují děti, jakým jazykem se v rodině mluví apod.
Existovala zde ovšem také tzv. specifická skupina obyvatel (cca 20 %), u kterých bylo provedeno tzv. specifické šetření a okruh otázek byl mnohem širší (80 - 100 otázek). V případě této části populace se „statistici" dotazovali např. také na zdroj jejich příjmů. Naopak cca u dalších 20 % obyvatel byla využita zkrácená verze dotazníků, která obsahovala jen 16 otázek.
Předběžné výsledky sčítání lidu v Polsku zatím nejsou k dispozici.
Poté byla ke krátkému popisu vyzvána česká strana:
Pan O. Beneš účastníky jednání informoval o základních parametrech sčítání v ČR. Uvedl, že hlavním dodavatelem terénních služeb v rámci sčítání byla Česká pošta. Dále zmínil, že i v rámci českého sčítání byla k předvyplnění formulářů využita některá data z administrativních zdrojů. V České republice byly v zásadě 3 možnosti, jak dotazníky vyplnit a předat je statistikům: internetem, zasláním poštou nebo předáním sčítacímu komisaři. V současné době jsou zveřejněny předběžné výsledky sčítání, první definitivní data budou k dispozici koncem roku 2012.
Poté nás o sčítání 2011 informovali zástupci saského statistického úřadu:
Pro zajištění sčítání bylo v Sasku zřízeno speciální oddělení, ve kterém pracovalo cca 100 lidí, zaměstnanců statistiky, kteří prováděli šetření s podporou dalších pracovníků. Vedle tohoto oddělení fungovalo na území země dalších 39 míst, ve kterých působili tzv. zmocněnci statistiky (nejednalo se o pracovníky statistického úřadu). Tito zmocněnci prováděli sčítání a další přidružené činnosti.
I v případě sčítání v Německu byla snaha o maximální využití administrativních zdrojů dat (tj. dat z úřadů práce, rejstříků, katastrů apod.). Přímo (osobně) však byli dotazování majitelé domů a bytů. Ještě před zahájením samotného sčítání (tj. v jeho přípravné fázi) byli tito majitelé na základě adresy získané z katastrálního úřadu obesláni dopisem. Tímto krokem se prověřila existence adresátů v katastru, při samotném sčítání byl pak majitelům domů a bytů zaslán rozsáhlý formulář. Tímto způsobem byly osloveny i další organizace jako např. společenství vlastníků, domovy s pečovatelskou službou, domovy seniorů apod.
Lidé měli možnost volby, tj. buď budou sečteni přímým rozhovorem (prováděli výše uvedení zmocněnci statistiky; součástí takového rozhovoru byly pak i dodatečné otázky např. stupeň vzdělání) nebo formulář vyplní sami a statistikům je zašlou, buď poštou, nebo elektronicky. Přímým rozhovorem bylo sečteno 10 % populace.
Pokud v rámci sčítání vznikly rozdíly mezi zjištěnými a administrativními daty, byla zde snaha o jejich vysvětlení. V této souvislosti se pak konala i tzv. „prohlídky na místě". K takovémuto šetření se přistoupilo v situacích, kdy např. byla zjištěna budova, ale není známo, komu patří nebo kdo v ní bydlí apod.
Pokud se někdo nesečetl, byl nejprve vyzván k tomu, aby tak uničil. Pokud nebylo na výzvu reagováno, byla stanovena pokuta a následně bylo vydání formulářů vynuceno. Procento návratnosti formulářů však zatím není známo.
V rámci sčítání fungovala v Německu také infolinka. 60 telefonních přístrojů v 2směnném provozu „obsluhovalo" výše uvedených 100 lidí na odděleních v Sasku. Denně na linku volalo až 10 000 lidí.
Výsledky sčítání budou zveřejněny koncem roku 2012 - začátkem roku 2013 v databázi. Za tento krok odpovídá svobodný stát Bavorsko. Výsledky totiž musí být zpracovány nejprve za jednotlivé spolkové země a pak je federální statistický úřad spočítá za celé Německo. Podrobnější data budou k dispozici až v polovině roku 2013. Více informací o sčítání v Německu je možné získat na webu www.zensus.de. Data v databázi nebudou přístupná všem, budou existovat různé stupně dostupnosti dat.

Závěrem p. S. Banaszak představil myšlenku společného projektu „Přeshraniční polsko-česko-německé databáze". Další setkání pracovní skupiny bylo domluveno na 26. září 2012 v Kamenz.

Zpět na seznam zpráv