EUREX Silniční doprava v Jelení Hoře

18.02.2011 Tisknout

Dne 1.2.2011 se v Jelení Horše konalo jednání pracovní skupiny "Silniční komunikace"
Jednání řídil - Maciej Gałęski
1.Přítomné přivítal jeleniogórský místostarosta Zbigniew Jakiel, který je zároveň předsedou pracovní skupiny na polské straně.
2.Maciej Gałęski předložil seznam priorit týkajících se silnic na polské straně ERN. Po diskusi byl přijat následující seznam:

1. Dálnice A-4 (+ alternativní trasa)
Dálnice byla otevřena, ale v rámci alternativní trasy Zgorzelec-Boleslawiec je potřeba investic na realizaci mnoha důležitých úkolů včetně rekonstrukce mostu na silnici číslo 94.

2. Rychlostní komunikace A-3
Je po ukončení prací spojených s A4, nejdůležitější prioritou polské strany. To se týká především příjezdové komunikace do jeleniogórského regionu ze západní části Polska. V mezinárodním měřítku se jedná o alternativu ke komerčnímu provozu směřujícímu přes Jakuszyce. Vzhledem k nedostatku významnějších investičních činností během let 1993 - 2010 ztrácí tato komunikace bohužel na významu v kontextu soupeření s vyspělejším německým spojením v rámci tranzitního systému Sever-Jih (Evropy). V další části priorit zůstane silnice označena jako A3, a to navzdory oznámení, že případná realizace povede k její transformaci v rychlostní komunikaci.

3. Komunikační systém v Turoszowském regionu
Polská strana v roce 1996 definovala filozofii komplexního spojení v této oblasti na základě A4 (Zgorzelec) - Bogatynia - Sieniawka - Kopaczów. Investiční práce jsou realizovány od roku 1996, další činnosti jsou plánovány. Celý systém je podmíněn připojením polské strany do dopravního spojení s B178 (Německo) a R-35 (Česká republika).

4. Osa Zgorzelec-Jelení Hora - Bolków
Investiční práce jsou realizovány v rámci této priority od roku 1996. Novinkou je její prodloužení do Bolkowa což vyplynulo v důsledku opatření na podporu silnice A3 (S3), kde se předpokládá napojení na osu Zgorzelec - Jelení Hora na tuto silnici v blízkosti Bolkowa.

5. Středosudetská silnice: Kladská kotlina - Jelení Hora - Stara Kamienica- Świeradów Zdrój
Trasa této silnice vyplynula z vymezení samosprávy dolnoslezského vojvodství. Během schvalování této trasy došlo na úrovni místní samosprávy ke konzultacím, které vyústily v připojení níže uvedené trasy.

6. Osa Świeradów - Szklarska Poreba-Jelení Hora-Podgórzyn-Kowary s napojením na Sudetskou silnici
Jedná se o doplnění trasy vnitrosudetské silnice navazujíc na její multifunkční charakter. Důležité je, že trasy 5 a 6 tvoří jeden celek - osobitý dopravní koridor, ve kterém je brána v úvahu například cykloturistika.

7. Spojení Zawidów-Zgorzelec
Tato trasa navazuje na systém Turoszowské doliny, vede ke státní hranici v Zawidowie, čímž tvoří samostatnou komunikační osu zapojenou do systému českých silnic vzdálených od systému Trojzemí.

8. Spojení Leśna-Lubań-A4 - A18 (Gozdnica)
Během období 1996 - 2004 měla tato osa klíčový význam při zprovoznění silničního hraničního přechodu v Miloszowie. V současné době by mělo být úsilí směřováno na část Lubań - A4, která se stala populární trasou díky předání A4 do užívání. Současně se na této trase nachází důležitý bod v podobě vlakového nádraží ve Weglinci, a také napojení na dálnici A18 s napojením na Gozdnici a trasu podél hranice Lužické Nisy.

9. Spojení: A4 - Zlotoryja - Świerzawa - Jelení Hora - Krkonoše - Jizerské hory
Tato priorita se vztahuje k alternativě spojnice přes Strzegom na trase A4 do Jelení Hory. Nicméně je uvedení hor jako součástí osy důležité z hlediska cestovního ruchu, ale také pro místní silniční spojení, které vzhledem k zeměpisné specifičnosti vyžaduje zvláštní údržbu (zimní údržba, otázka přívalové povodně, trasy pro nouzové záchranné a hasičské sbory, apod.).

10. Spojení v rámci místní komunikace č. 297 na úseku hranice vojvodství do Pasiecznika, to znamená začlenění do trasy Jelení Hora - Zgorzelec.

11. Jelení Hora - Karpacz
Trasa byla zařazena vzhledem k její turistické funkci, zvláště zejména z důvodů potřeby investic spojených s bezpečností silničního provozu a cykloturistiky. Tato osa je součástí plánovaného jižního obchvatu Jelení Hory.

12. Spojení mezi okresními městy
Bylo konstatováno, že vzhledem k nadregionální povaze Euroregionu, by měl podporovat úsilí o dosažení spojení mezi okresy a kraji. V tomto ohledu mají členové SGP ERN svobodu při ohlašování některých investic za účelem jejich podpory pracovními a politickými (úmluvy, národní konference) strukturami (skupinami).

Tento výkaz obsahuje materiál, který svými prioritami doplní česká a německá strana a bude provedena analýza, jejíž efektem bude vytvoření seznamu společných priorit.

Bylo konstatováno, že specifikace horských silnic, a jejich náchylnost na další nebezpečí (např. povodně), vyžaduje zvláštní privilegium.
Kromě toho bylo rozhodnuto o podpoře veškerých činností zaměřených na získávání finančních prostředků z EU pro silniční projekty, včetně programů přeshraniční spolupráci.
Jako nejnaléhavější úkol byla přijata příprava společných projektů v rámci Euroregionu Nisa se zamřením na tvorbu technické dokumentace na opravy a stavby silnic.

3.V další části jednání představil Zbigniew Boboryko (Dolnoslezská služba silnic a železnic), prezentaci povodňových škod, a to zejména v oblasti trasy Zgorzelec-Bogatynia.

4.Silniční spojení Trojzemí a tématika mostu na styku tří hranic budou projednány na příštím zasedání.

5.Na příštím zasedání Eurexu bude vybráno následné rotující předsednictví (návrh bude předložen polskou stranou).

Zpět na seznam zpráv