Euroregion Neisse e.V.

Komparace Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa s euroregiony
na belgicko-nizozemsko-německé hranici

Home de pl

Role v programech přeshraniční spolupráce

O rozdílném postavení v implementaci programů přeshraniční spolupráce jsme se již zmínili v souvislosti s fungováním euroregionů a jejich organizační strukturou. V německo- nizozemském programu existuje větší míra decentralizace rozhodovacích pravomocí na euroregiony resp. jejich území. Z pohledu Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa je velmi zajímavá existence „středních" (regionálních, euroregionálních) projektů a jejich odlišný způsob schvalování. V programech, do kterých je zapojen ERN, existují buď tzv. malé projekty (Fond malých projektů, Fond mikroprojektů), o kterých je rozhodováno podobně jako v případě nizozemsko-německých euroregionů na úrovni euroregionu, či tzv. velké projekty, které mezi sebou soupeří na celé hranici (schvalovány jsou monitorovacím výborem). V německo- nizozemském programu existuje ještě třetí druh projektů - středních (regionálních, euroregionálních), jenž svým rozsahem spadají do území euroregionu. Tyto projekty jsou schvalovány v řídícím výboru, kde jsou zastoupeny vedle euroregionu rovněž příslušná zemská ministerstva a provincie. Euroregiony zajištují celkovou implementaci těchto projektů. Tyto projekty tvoří necelé 2/3 alokace programu. Je však nutné podotknout, že toto silné postavení je dáno historickou rolí euroregionů od prvních programů INTERREG, kdy měl každý euroregion svůj vlastní program. Tato role je postupně oslabována - programy byly postupně slučovány a byly představeny tzv. velké projekty na úrovni celého programu (nizozemsko-německé hranice). Tyto zkušenosti by šlo využít pro prosazení větší decentralizace v programech týkajících se ERN a to zejména pro třístranné projekty (subprogramy). Zajímavou skutečností by bylo vytvoření několika fondů malých projektů pro každou programovou prioritu s většími alokacemi umožňujícími případně realizaci i malých infrastrukturních projektů.

Fakt, že u euroregionů na nizozemsko-německé hranici není takový velký přetlak projektových žádostí, ovlivňuje i proces schvalování projektů. V podstatě jsou především malé a regionální projekty projednávány ve výborech tak dlouho, dokud k nim nejsou žádné výhrady. S žadatelem se prakticky pracuje kontinuálně dokud není projekt v takové kvalitě, aby mohl být formálně odsouhlasen. Rovněž se v počáteční fázi pracuje s konceptem projektu a žadatel nemusí vyplňovat složitou žádost.
Samostatnou kapitolou je existence třístranného programu v Euregiu Maas-Rhein. EMR tento program celý spravuje. Je to dáno celou řadou faktorů - od historických až po skutečnost, že členy euroregionu jsou partneři na regionální úrovni (provincie). Případná ambice ERN mít vlastní třístranný program má tedy v evropském měřítku opodstatnění a lze se opřít o konkrétní příklad .