EUREX eleznice ve Wglinieci

Datum: 29.10.2012

Zasedání pracovní skupiny EUREX Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa \"ŽELEZNIČNÍ KOMUNIKACE\" se uskutečnilo v polském městě Węgliniec dne 18.10.2012.  Jednání vedl předseda polské části pracovní skupiny Eurex \"Železniční doprava\" pan Jerzy Zieliński.

I. J. Zieliński shromážděné přivítal a předal slovo zástupci obce Węgliniec, tajemníkovi Městské rady Węglince panu Stanislawu Mikolajczykovi, který představil město Węgliniec, a poukázal také na hlavní elementy železničních priorit z ohledem na železniční spojení Węglince.

II. M.Gałęski představil jménem polské strany železniční priority polské části Euroregionu Nisa:
Investiční priority v rámci komunikačních os:
Osa Wrocław - Bolesławiec - Zgorzelec / Görlitz - Drážďany
1. Wrocław - Bolesławiec - Węgliniec - Zgorzelec
2. Wrocław - Bolesławiec - Węgliniec - Horka (Německo)
3. Wrocław - Legnica - Złotoryja - Marciszów - Kamienna Góra - Lubawka - Královec (Česká republika)
Osa Wrocław - Jelení Hora - Zgorzelec / Görlitz - Drážďany
1. Wrocław - Jelení Hora
2. Jelení Hora - Lubań - Zgorzelec / Görlitz
3. Jelení Hora - Szklarska Poręba - Jakuszyce / Harrachov (Česká republika) - Liberec
4. Jelení Hora - Lwówek Śląski - Zebrzydowa
5. Jelení Hora a - Mysłakowice - Karpacz (momentálně ještě není rozhodnuto o budoucnosti této nepoužívané trasy)
6. Jelení Hora - Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra (viz výše)
7. Zgorzelec - Sulików - Zawidów
8. Görlitz - Zgorzelec - Trzciniec - Bogatynia / Trzciniec - Zittau - Porajów - Hrádek

V diskusi zmínila česká strana myšlenku železničního spojení z Malé Úpy do Karpacze (tunelem) a dále do Jelení Hory.

III. Dále pak představila německá strana svoje priority:
1. Drážďany - Wrocław
2. Drážďany - Žitava - Liberec (přejezd 2,7 km přes polský Porajów)
3. Zittau - Ústí - Liberec

IV. V další části představila priority Česká strana:
1. Liberec - Hrádek - Žitava
2. Liberec - Szklarska Poręba
3. Frýdlant - Zawidów

Bylo zdůrazněno, že v případě zahájení osobní dopravy přes Zawidów by došlo ke zlepšení přístupu na trh práce v liberecké průmyslové zóně.
4. Praha - Wrocław
Toto spojení je ve fázi studie za použití tří alternativ: přes Szklarskou Porębu, Zgorzelec Wałbrzych (s obchvatem Krkonoš). Je proto důležitý názor polské strany, aby se pokusili ovlivnit kurz, který bude odpovídat polské straně.

Ve všeobecné diskusi byl zdůrazněn význam Jizerské železnice pro priority Euroregionu Nisa ve formě okružní železnice. Bylo rovněž upozorněno na potřebu modernizace trasy Žitava - Hrádek včetně zastávky v Porajowě

VI. Následně Pavel Branda představil železniční dopravní strategie Euroregionu Nisa.
V diskusi zazněla řada připomínek podporujících konkrétní cíle:
- přihlédnutí k hospodářskému rozvoji, včetně trhu práce
- zlepšení ochrany životního prostředí
- rozvoj vzdělávání
- zlepšení bezpečnosti
které mají být zahrnuty do strategie.

VII. V další části J. Zieliński informoval o snaze samosprávních činitelů z polské strany vyřešit následující strategické úkoly:
- obnovení spojení Jelení Hora - Berlin přes obec Zebrzydowa
- spojení Jelenia Gora - Wroclaw přes Jawor
- modernizace spojení Jelení Hora - Zgorzelec přes Węgliniec
- vytvoření kruhové osy s přestupní stanicí ve Weglinci
- spojení Marciszów - Turnov
- nákladní doprava Marciszów - Legnica
Dále informoval, že na polské straně v roce 2013 končí období realizace železničních prací v rámci strategie pro železniční dopravu, a chybějících 70% úkolů, může být pro tuto strategii vážnou překážkou při získávání finančních prostředků EU pro polské železniční práce.
Prezentoval také problematiku uzavřené (zatím nepodepsané) polsko-německé dohody, jejíž realizace bude shrnuta 14.11.2012, s poukazem na nedostatečnou realizaci železniční spolupráce mezi Německem a Polskem.

VIII. Bylo dohodnuto, že příští schůze se bude konat na německé straně, čas a místo bude upřesněno německou stranu.


Zapsal: Maciej Gałęski :

tisk