Sbornk z konference Cestou vytrhanch kolej

Datum: 17.01.2011Vyšel sborník z konference „Cestou vytrhaných kolejí"

Nebylo jistě náhodou , že se v loňském roce konaly dvě konference zabývající se řešením přeshraničního propojení dopravních cest v rámci Euroregionu Nisa. Zatímco konference 29.4. 2010 řešila v Hrádku nad Nisou problémy dálničních a silničních propojení v Euroregionu Nisa a témata páteřní železniční osy Zittau - Liberec - Tanvald - Harrachov - Jelenia Gora, konference v Jindřichovicích pod Smrkem se zabývala zejména tématem bývalé přeshraniční železniční spojnice mezi Frýdlantem, Jindřichovicemi, Wolimierzí, Mirskem, Gryfówem Slaskim a Swieradówem. Sborník z této konference, konané 26.11. 2010 z iniciativy o.s. Lunaria ve spolupráci s polskou Unii Izerskou v samém cípu Frýdlantského výběžku, byl zkompletován mezi svátky v závěru roku. Protože na přelomu roku se zpravidla lidé i média věnují jiným záležitostem :-) , dovolte, abychom Vás se sborníkem seznámili právě nyní.

Listopadová konference navazovala na putovní výstavu s názvem „Cestou vytrhaných kolejí", která na archivním mapovém a fotografickém materiálu, doplněném nejnovějším fotografickým, technickým a ekonomickým průzkumem seznamovala širokou veřejnost na obou stranách hranice s historií, současností a možnou budoucností zapomenuté tratě, na níž vládl do roku 1945 čilý přeshraniční ruch.Výstava byla doprovázena anketou, kde se mohli obyvatelé i návštěvníci vyjádřit k jednotlivým alternativám revitalizace této trati. Výsledek skončil opravdu zajímavou remízou, kdy pro nějakou formu cyklostezky hlasovalo stejně lidí, jako pro nějakou formu obnovy železničního spojení (ať už turistického a nebo pravidelného). Konference pak tedy rozebírala ze všech možných hledisek obě hlavní varianty, zazněly na ní i referáty s příklady ze zahraničí i tuzemska, kde jsou zrušené tratě přebudovávány na cyklostezky i muzejní železnice a železniční budovy podél nich jsou upravovány na muzea atd. Ani názor odborníků pro budoucnost této trati nebyl jednoznačný (všichni se nicméně shodli, že nějakou formu obnovy této spojnice chtějí) a tak bylo zejména doporučeno, aby vznikla pracovní skupina při Euroregionu Nisa a nebo při některém z existujících svazků obcí (např. Mikroregion Frýdlantsko a polské Sdružení obcí Kwisa) a ta dále pracovala s materiálem získaným při této konferenci.

Dalším tématem konference bylo včasné hledání odpovědi na otázku budoucnosti tratě 039, respektive její části z Nového Město pod Smrkem do Jindřichovic, jíž hrozí dramatické omezení provozu (uvažuje se pouze o víkendových vlacích). U tohoto tématu došla konference k závěru, že existují cesty, jak zatraktivnit tuto existující trasu, ať už s důrazem na turistický provoz a nebo např. úpravou jízdních řádů, neboť nyní se časy odjezdu vlaků kryjí s odjezdy autobusů, což vede k malému využití obou dopravních prostředků. Důležitou zprávou je také to, že Jindřichovice, počet jejich obyvatel, ale i jindřichovické turistické atraktivity (např. Žijící skanzen, ale i pravděpodobně nějaké využití výše zmíněné přeshraniční trati) se stále rozvíjejí. Proto není na místě uvažovat o rušení trati, jako by tomu bylo třeba v případě úpadku. Je pravděpodobné, že tlak okolností by si brzy opět vynutil její znovuotevření a jak je známo, obnova čehokoliv je vždy mnohem nákladnější než průběžné udržování.

Konference zabrousila i do příbuzných témat z jiných míst Frýdlantska a doporučila přeshraniční provoz mezi Polskou a Českou republikou na některých trasách vlakových a autobusových. Až dosud totiž Frýdlantsko nemá jediné přeshraniční spojení s Polskem a jak je dobře známo, kvalitní dopravní propojení na sebe váže i společenský a ekonomický rozvoj, který je Frýdlantsku tolik potřebný...

Podrobněji si můžete jednotlivá probíraná témata a závěry z konference přečíst v přiloženém sborníku, z něhož je možné využít i obrazový materiál. Výstava i konference byla spolufinancována z ERDF (Evropského fondu regionálního rozvoje Fond mikroprojektů Cíl 3 OPPS 2007-2013) prostřednictvím Euroregionu Nisa. „Překračujeme hranice"

Pozitivní zprávou na závěr může být to, že již byly uskutečněny první kroky k alespoň provizornímu obnovení této přeshraniční trati, zatím jako turistické, cykloturistické a běžkařské. Na polské straně by po dohodě mezi Unií Izerskou, tamním sdružením obcí a státními lesy mohl být odstraněn nálet dřevin z tělesa trati, z české strany zase samosprávy Jindřichovic a Nového Města uvažují o zasypání hraničního příkopu, dělícího trať a o napojení na síť singltreků a zimních běžkařských stop.

V Jindřichovicích 10.1. 2011

Zapsali: ing. Zbyněk Vlk a Jan Sterec

Tel: 605 345 467

tisk